ORDE DUNIA BARU AKAN MENOLAK SEMUA PEMIMPIN YANG MENGGUNAKAN
KEKERASAN DAN MENIMBULKAN KEKACAUAN. AL QURAN JUGA MEMBERI AMARAN KEPADA
GOLONGAN BERPENGARUH DAN BERKUASA YANG MENGGUNAKAN PENGARUH DAN KUASANYA UNTUK
MENGERAKKAN PENGIKUTNYA MEMBUAT KEKACAUAN BAGI TUJUAN MENGANGGU KELANCARAN
EKONOMI.
DAN APABILA IA BERKUASA, BERKELIARAN IA DI MUKA BUMI UNTUK
MEMBUAT KEKACAUAN DALAM NEGERI, DAN MEMBINASAKAN SAWAH LADANG DAN KETURUNAN DAN
ALLAH TIDAK MENYUKAI KEKACAUAN. (2:205)
BERDASARKAN AYAT (2:205), ALLAH SWT AMAT MURKA KEPADA MEREKA
YANG MEMILIKI PENGARUH DAN KUASA TETAPI
BUKAN UNTUK BERBAKTI KEPADA UMAT MANUSIA
DAN MENEGAKKAN PERDAMAIAN SERT KETERTIBAN DI DALAM NEGARA. PERKATAAN
HARTS DALAM AYAT DI DALAM SURAH INI YANG BERMAKSUD PERTANIAN ATAU SAWAH LADANG
MENGANDUNGI ERTI YANG LEBIH LUAS IAITU PRODUKTIVITI. GOLONGAN YANG BERPENGARUH
DAN BERKUASA YANG SEMACAM INI AKAN MENDAPAT HUKUMAN DARI LANGIT SEHINGGA MEREKA
AKAN DIBASMI HABIS-HABISA OLEH ALLAH SWT DAN SEGALA USAHA MEREKA AKAN MENEMUI
KEGAGALAN DAN KEHAMPAAN. ELAKKAN DARIPADA BERGABUNG DAN TERIKUT-IKUT GOLONGAN
SEBEGINI, JANGANLAH MENYESAL JIKA AZAB SECAR TIBA-TIBA MENERPA MEREKA. AZAB
PASTI DATANG KEPADA GOLONGAN YANG SUKA MEMBUAT KEKACAUAN DI BUMI ALLAH SWT INI.
SESUNGGUHNYA ALLAH MEMERINTAHKAN KAMU SUPAYA MENYERAHKAN AMANAT-AMANAT KEPADA
YANG BERHAK MENERIMANYA DAN APABILA KAMU MENGHAKIMI DI ANTARA MANUSIA HENDAKLAH
KAMU MEMUTUSKAN DENGAN ADIL. SESUNGGUHNYA ALLAH MENASIHATIMU SEBAIK-BAIKNYA
DENGAN CARA INI. SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENDENGAR, MAHA MELIHAT. (4:58)
OLEH SEBAB ITU, ALLAH SWT YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG
MEMBERI PETUNJUK KEPADA MANUSIA UNTUK BENAR-BENAR MEMPERHATIKAN DI DALAM
MEMILIH ATAU MELETAKKAN SESEORANG UNTUK MENJADI PEMIMPIN MEREKA. ORDE DUNIA
BARU VERSI AL QURAN AKAN MERAIH KEBERKATAN, JIKA SETIAP ORANG MUSLIM MENYEDARI
TANGGUNGJAWABNYA SEBAGAI SESEORANG MUSLIM. MEREKA HARUS MEMILIH SESEORANG YANG
TERBAIK UNTUK MENJADI PEMIMPIN ATAU PEMERINTAH MEREKA. PERKARA INI YANG HARUS
DIBERANIKAN, MEREKA HARUS BERANI DAN IKHLAS DALAM MEMILIH TOKOH YANG SANGGUP
MELAKSANAKAN AMANAHNYA DAN MENGURUSKAN MASALAH BANGSA DAN NEGARA DENGAN TEGUH
HATI, JUJUR, TAHAN LASAK, BIJAKSANA, CERDAS DAN KETINGGIAN IMAN. TANPA MEMPERDULIKAN UGUTAN, KEKUASAAN, KEKAYAAN,
KETURUNAN, UMUR DAN PENGARUH SESEORANG. HANYA CIRI-CIRI TOKOH PEMIMPIN YANG
SEBINI YANG MAMPU MEMBERIKAN CORAK PEMERINTAHAN YANG DAPAT MENARIK
KURNIA-KURINA ALLAH SWT DAN MEWUJUDKAN KEBAIKAN DAN KEADILAN YANG MERATA UNTUK
SEMUA, TANPA MELIHAT PERBEZAAN AGAMA, KAUM, SUKU, PENGARUH, KELAS DAN FAHAMAN
POLITIK. INI MERUPAKAN SYARAT UTAMA KEPADA TERCIPTANYA KEDAMAIAN DAN KETERTIBAN
DALAM MASYARAKAT DAN NEGARA. JIKA INI GAGAL DIJALANKAN AKAN MENYUKARKAN
TERBINANYA KEDAMAIAN DAN KETERTIBAN DI DALAM SESEBUAH NEGARA, SEKALI PUN ADA
AKAN HANYA BERSIFAT SEMENTARA SAHAJA. APABILA SAMPAI KE PUNCAKNYA, MEREKA AKAN
HILANG PERTIMBANGAN DAN MUDAH MELAKUKAN RUSUHAN SERTA KEKEJAMAN. SESUNGGUHNYA
ALLAH SWT MAHA MENDENGAR DAN MAHA MELIHAT TELAH LAMA MEMBERI JALAN KELUAR
MELALUI PESAN-PESAN SUCI UNTUK MENGELAKKAN PERKARA INI DARIPADA BERLAKU. HANYA
KERANA KASIH SAYANG ALLAH SWT SAHAJA YANG BOLEH MENGELUARKAN MANUSIA DARI HUTAN
BELUKAR YANG BERBAU DARAH MANUSIA INI. ALLAH SWT MEMBERI BIMBINGAN DAN PETUNJUK
KEPADA MANUSIA MENGENAI CARA PEMILIHAN DARI MASYARAKAT UNTUK MEMILIH DAN
MELANTIK SESEORANG MENDUDUKI TAMPUK PEMERINTAHAN. PEMILIHAN INI MESTI DILAKUKAN
DENGAN SEMANGAT KEJUJURAN DAN KEADILAN
BUKAN KERANA MENGIKUT HAWA NAFSU, KEMARAHAN DAN DENDAM. MEREKA JUGA HARUS
MEMILIH TOKOH-TOKOH YANG BENAR-BENAR MEMILIKI KEBOLEHAN, KEAHLIAN, KEMAMPUAN
DAN KEWIBAWAAN KERANA ALLAH SWT AKAN
MENETAPKAN SUATU AMANAT YANG SUCI DAN ABADI YANG HARUS DIPERHATIKAN OLEH
PEMEGANG KEKUASAAN SUAPAY BERLAKU ADIL, DEDIKASI, TAAT, SIMPATI, MEMAHAMI DAN
MELINDUNGI KEHIDUPAN DAN MILIK SEMUA GOLONGAN MASYARAKAT, MEMPERKASAKAN
EKONOMI, MENGGALAKKAN HUBUNGAN BAIK ANTARA SUKU, KAUM DAN AGAMA, MENGHAPUSKAN
KEMISKINAN TANPA MENGIRA SUKU, KAUM DAN AGAMA DAN MENGGUNAKAN SUMBER DAYA
NEGARA UNTUK KEMAKMURAN RAKYAT DAN BUKAN
MELAKUKAN PEMBAZIRAN DAN PENIMBUNAN KEKAYAAN PERIBADI. SECARA RINGKAS DAPATLAH
DISIMPULKAN BAHAWA ORDE DUNIA BARU VERSI ISLAM YANG MULA-MULA MENGEMUKAKAN
PRINSIP-PRINSIP BERIKUT;
·
SISTEM PEMERINTAHAN PERWAKILAN DENGAN SYARAT
BAHAWA KEMAMPUAN DAN KEADILAN AMAT PENTING DI DALAM MENENTUKAN SIAPA YANG AKAN
MENDUDUKI PUCUK PEMIMPINAN.
·
POLA DASAR BAHAWA HAK MEMERINTAH ITU ADALAH SATU
AMANAT DAN BUKANLAH SATU HAK.
·
KEAMANAN DAN KEMAJUAN YANG SAMA DAN MERASA,
ITULAH OBJEKTIF UTAMA KEPADA PEMIMPIN DI DALAM PEMBENTUKAN PEMERINTAHANNYA.
·
ISLAM MENEKANKAN KEPADA SETIAP PEMERINTAHAN AGAR
SELAMANYA MENJADI HAKIM ADIL, TIDAK MEMIHAK KEPADA SALAH SATU KEPENTINGAN
GOLONGAN YANG BERBEZA ANTARA INDIVIDU, KELAS, WARNA KULIT, AGAMA DAN
PERBEZAAN-PERBEZAAN LAIN.
No comments:
Post a Comment