Wednesday, 11 July 2012

PEMIMPIN YANG LAYAK MEMIMPIN


ORDE DUNIA BARU AKAN MENOLAK SEMUA PEMIMPIN YANG MENGGUNAKAN KEKERASAN DAN MENIMBULKAN KEKACAUAN. AL QURAN JUGA MEMBERI AMARAN KEPADA GOLONGAN BERPENGARUH DAN BERKUASA YANG MENGGUNAKAN PENGARUH DAN KUASANYA UNTUK MENGERAKKAN PENGIKUTNYA MEMBUAT KEKACAUAN BAGI TUJUAN MENGANGGU KELANCARAN EKONOMI.

DAN APABILA IA BERKUASA, BERKELIARAN IA DI MUKA BUMI UNTUK MEMBUAT KEKACAUAN DALAM NEGERI, DAN MEMBINASAKAN SAWAH LADANG DAN KETURUNAN DAN ALLAH TIDAK MENYUKAI KEKACAUAN. (2:205)

BERDASARKAN AYAT (2:205), ALLAH SWT AMAT MURKA KEPADA MEREKA YANG MEMILIKI PENGARUH  DAN KUASA TETAPI BUKAN UNTUK BERBAKTI KEPADA UMAT MANUSIA  DAN MENEGAKKAN PERDAMAIAN SERT KETERTIBAN DI DALAM NEGARA. PERKATAAN HARTS DALAM AYAT DI DALAM SURAH INI YANG BERMAKSUD PERTANIAN ATAU SAWAH LADANG MENGANDUNGI ERTI YANG LEBIH LUAS IAITU PRODUKTIVITI. GOLONGAN YANG BERPENGARUH DAN BERKUASA YANG SEMACAM INI AKAN MENDAPAT HUKUMAN DARI LANGIT SEHINGGA MEREKA AKAN DIBASMI HABIS-HABISA OLEH ALLAH SWT DAN SEGALA USAHA MEREKA AKAN MENEMUI KEGAGALAN DAN KEHAMPAAN. ELAKKAN DARIPADA BERGABUNG DAN TERIKUT-IKUT GOLONGAN SEBEGINI, JANGANLAH MENYESAL JIKA AZAB SECAR TIBA-TIBA MENERPA MEREKA. AZAB PASTI DATANG KEPADA GOLONGAN YANG SUKA MEMBUAT KEKACAUAN DI BUMI ALLAH SWT INI. SESUNGGUHNYA ALLAH MEMERINTAHKAN KAMU SUPAYA MENYERAHKAN AMANAT-AMANAT KEPADA YANG BERHAK MENERIMANYA DAN APABILA KAMU MENGHAKIMI DI ANTARA MANUSIA HENDAKLAH KAMU MEMUTUSKAN DENGAN ADIL. SESUNGGUHNYA ALLAH MENASIHATIMU SEBAIK-BAIKNYA DENGAN CARA INI. SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MENDENGAR, MAHA MELIHAT. (4:58)

OLEH SEBAB ITU, ALLAH SWT YANG MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG MEMBERI PETUNJUK KEPADA MANUSIA UNTUK BENAR-BENAR MEMPERHATIKAN DI DALAM MEMILIH ATAU MELETAKKAN SESEORANG UNTUK MENJADI PEMIMPIN MEREKA. ORDE DUNIA BARU VERSI AL QURAN AKAN MERAIH KEBERKATAN, JIKA SETIAP ORANG MUSLIM MENYEDARI TANGGUNGJAWABNYA SEBAGAI SESEORANG MUSLIM. MEREKA HARUS MEMILIH SESEORANG YANG TERBAIK UNTUK MENJADI PEMIMPIN ATAU PEMERINTAH MEREKA. PERKARA INI YANG HARUS DIBERANIKAN, MEREKA HARUS BERANI DAN IKHLAS DALAM MEMILIH TOKOH YANG SANGGUP MELAKSANAKAN AMANAHNYA DAN MENGURUSKAN MASALAH BANGSA DAN NEGARA DENGAN TEGUH HATI, JUJUR, TAHAN LASAK, BIJAKSANA, CERDAS DAN KETINGGIAN IMAN. TANPA  MEMPERDULIKAN UGUTAN, KEKUASAAN, KEKAYAAN, KETURUNAN, UMUR DAN PENGARUH SESEORANG. HANYA CIRI-CIRI TOKOH PEMIMPIN YANG SEBINI YANG MAMPU MEMBERIKAN CORAK PEMERINTAHAN YANG DAPAT MENARIK KURNIA-KURINA ALLAH SWT DAN MEWUJUDKAN KEBAIKAN DAN KEADILAN YANG MERATA UNTUK SEMUA, TANPA MELIHAT PERBEZAAN AGAMA, KAUM, SUKU, PENGARUH, KELAS DAN FAHAMAN POLITIK. INI MERUPAKAN SYARAT UTAMA KEPADA TERCIPTANYA KEDAMAIAN DAN KETERTIBAN DALAM MASYARAKAT DAN NEGARA. JIKA INI GAGAL DIJALANKAN AKAN MENYUKARKAN TERBINANYA KEDAMAIAN DAN KETERTIBAN DI DALAM SESEBUAH NEGARA, SEKALI PUN ADA AKAN HANYA BERSIFAT SEMENTARA SAHAJA. APABILA SAMPAI KE PUNCAKNYA, MEREKA AKAN HILANG PERTIMBANGAN DAN MUDAH MELAKUKAN RUSUHAN SERTA KEKEJAMAN. SESUNGGUHNYA ALLAH SWT MAHA MENDENGAR DAN MAHA MELIHAT TELAH LAMA MEMBERI JALAN KELUAR MELALUI PESAN-PESAN SUCI UNTUK MENGELAKKAN PERKARA INI DARIPADA BERLAKU. HANYA KERANA KASIH SAYANG ALLAH SWT SAHAJA YANG BOLEH MENGELUARKAN MANUSIA DARI HUTAN BELUKAR YANG BERBAU DARAH MANUSIA INI. ALLAH SWT MEMBERI BIMBINGAN DAN PETUNJUK KEPADA MANUSIA MENGENAI CARA PEMILIHAN DARI MASYARAKAT UNTUK MEMILIH DAN MELANTIK SESEORANG MENDUDUKI TAMPUK PEMERINTAHAN. PEMILIHAN INI MESTI DILAKUKAN DENGAN SEMANGAT KEJUJURAN  DAN KEADILAN BUKAN KERANA MENGIKUT HAWA NAFSU, KEMARAHAN DAN DENDAM. MEREKA JUGA HARUS MEMILIH TOKOH-TOKOH YANG BENAR-BENAR MEMILIKI KEBOLEHAN, KEAHLIAN, KEMAMPUAN DAN KEWIBAWAAN  KERANA ALLAH SWT AKAN MENETAPKAN SUATU AMANAT YANG SUCI DAN ABADI YANG HARUS DIPERHATIKAN OLEH PEMEGANG KEKUASAAN SUAPAY BERLAKU ADIL, DEDIKASI, TAAT, SIMPATI, MEMAHAMI DAN MELINDUNGI KEHIDUPAN DAN MILIK SEMUA GOLONGAN MASYARAKAT, MEMPERKASAKAN EKONOMI, MENGGALAKKAN HUBUNGAN BAIK ANTARA SUKU, KAUM DAN AGAMA, MENGHAPUSKAN KEMISKINAN TANPA MENGIRA SUKU, KAUM DAN AGAMA DAN MENGGUNAKAN SUMBER DAYA NEGARA UNTUK  KEMAKMURAN RAKYAT DAN BUKAN MELAKUKAN PEMBAZIRAN DAN PENIMBUNAN KEKAYAAN PERIBADI. SECARA RINGKAS DAPATLAH DISIMPULKAN BAHAWA ORDE DUNIA BARU VERSI ISLAM YANG MULA-MULA MENGEMUKAKAN PRINSIP-PRINSIP BERIKUT;
·         SISTEM PEMERINTAHAN PERWAKILAN DENGAN SYARAT BAHAWA KEMAMPUAN DAN KEADILAN AMAT PENTING DI DALAM MENENTUKAN SIAPA YANG AKAN MENDUDUKI PUCUK PEMIMPINAN.
·         POLA DASAR BAHAWA HAK MEMERINTAH ITU ADALAH SATU AMANAT DAN BUKANLAH SATU HAK.
·         KEAMANAN DAN KEMAJUAN YANG SAMA DAN MERASA, ITULAH OBJEKTIF UTAMA KEPADA PEMIMPIN DI DALAM PEMBENTUKAN PEMERINTAHANNYA.
·         ISLAM MENEKANKAN KEPADA SETIAP PEMERINTAHAN AGAR SELAMANYA MENJADI HAKIM ADIL, TIDAK MEMIHAK KEPADA SALAH SATU KEPENTINGAN GOLONGAN YANG BERBEZA ANTARA INDIVIDU, KELAS, WARNA KULIT, AGAMA DAN PERBEZAAN-PERBEZAAN LAIN.

No comments:

Post a Comment